6/23/2008

Bilder från New York: Tom Petty konserten

Det var tisdagen den 17 juni. I nästan 5 månader hade jag väntat på det datumet. Så äntligen stod jag där. På Madison Square Garden. I New York. Sekunderna innan Tom Petty ska kliva på scenen. Resten är ett blur! Tur att jag tog bilder. Fast de är också ett blur, för jag har en skitkamera. Men jag fick lite fina filmklipp i allafall. Närå jag kommer ihåg konserten ganska så bra. Annat vore ju vansinne! När den var så bra...

"This may be the best room for rock and roll on the planet" sa Tom Petty om MSG och tände strålkastarna så att det nästan blev ljust i hela lokalen. "Look at it!". Publiken bara skrek. "You guys are crazy" sa Tom Petty och bara skrattade.

Låtlistan dominerades givetvis av hits. Men det bjöds även på några rariteter och en Travelling Wilburys låt. I mitten av konserten kom även Steve Winwood ut och gästade på två låtar. Det märktes att Petty och bandet trivdes bäst när de fick jamma loss på de lite mer blues-doftande låtarna som "Sweet William" och "Honey Bee". Båda de låtarna verkade aldrig kunna ta slut! Helt fantastiskt. Men enligt mig var den bästa låten för kvällen "Learning to fly". I slutet av låten stod Petty bara och dirigerade med händerna. Det var publiken som stod får sången. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen för det var så jävla häftigt! Jag filmade lite precis innan. jag säger bara lyssna!:



"I Won't back down"

Haha! I "Free Falling" hör man faktiskt hur jag står och skrålar i bakgrunden. Så jävla illa! Men jag bjuder på den.

Publiken var helgalen! "Yeah Tom Petty you're the man!" skrek killen bredvid mig. Jag höll mig mest till "Tom Pettiiiiii" och "Woooo!". Haha jag brukar inte skrika på konserter annars. Men man rycktes med! Det är inte som att gå på konsert i Sverige där alla står med händerna i fickorna. Vissa verkade bara vara där för ölen dock.

Underbar konsert kort och gott. Den kommer jag leva länge på! Återkommer med fler NY-bilder snart.

Inga kommentarer: