12/31/2007

Årets Bästa Skivor 2007

Jag väljer att summera 2007 med en bunt skivor, dem som har varit bäst helt enkelt. 2007 har varit ett bra skivår, det finns nästan inga dåliga skivår...det släpps konstant en massa bra musik. Det har aldrig varit så lätt att fastställa en lista som i år faktiskt, jag har dock begränsat mig till en topp 20. Tidigare år har jag ju lätt flödat upp till en topp 30-50, men så många nya album har jag faktiskt inte lyssnat på i år. Istället har jag mest lyssnat på gammalt möj, ni vet hur en gubbe fungerar. Neil Youngs "Chrome Dreams II" var ett av årets bästa släpp, men den fick inte vara med på listan eftersom den till största del innehåller gammalt material...jag ville bara säga det alltså. Ni vet alla att Neil Young är min gubbe. Anyhow, Anyways...Här är listan på de 20 album som hållt mig vid liv år 2007:

20 Wilco - Sky Blue Sky
19 Josh Ritter - The Historical Conquests of Josh Ritter
18 Ryan Adams - Easy Tiger
17 LCD Soundsystem - Sound of Silver
16 Voxtrot - Voxtrot
15 The Hold Steady - Boys and Girls in America
14 Beirut - The flying club cup
13 Rufus Wainwright - Release The Stars
12 Feist - The Reminder
11 Band of Horses - Caese to Begin

10 Maps - We can create
9 Modest Mouse - We were dead before the ship even sank
8 Eldkvarn - Svart Blogg
7 Bruce Springsteen - Magic
6 Andrew Bird - Armchair Apocrypha
5 Dinosaur Jr. - Beyond
4 Interpol - Our love to admire
3 Arcade Fire - Neon Bible
2 Rilo Kiley - Under the Blacklight
1 Black Rebel Motorcycle Club - Baby 81

I procent:

30% Ensamma killar med gitarr (varav 5% Bruce-fräs)
15 % New York
7,5% Tjejer (Feist + Jenny Lewis i Rilo Kiley. Lite tjejer jag veet, inte mitt fel)
5% Fiskarhatt (Plura)
5% Balkan-indie
5% Bög
5% AaaaAAaaoooouuuEE (Arcade fire)

...och så lite till.

Gott nytt år!

7 kommentarer:

Malin sa...

Feist är ju så bra!

Malin sa...

Ja! Fast jag gillar hennes band lite bättre. Hoppas de kommer med något nytt snart.

J sa...

Jag trodde The National skulle vara på din topp 3 (om inte #1). Är inte det typisk Malin-band? Jag fastnade inte första gången men nu har jag kört på repeat snart 1 dygn.

Malin sa...

Jo The National är absolut Malin musik :). Grejjen var att jag började lyssna på skivan lite väl sent (vi pratar slutet av december här) så kunde inte riktigt infoga den rättvist på listan. Men åh, riktigt bra skiva alltså! Är Stephen Malkmus nya skiva bra förresten? Han spelar här ikväll.. han hatar visst Sthlm. Ha ha!

J sa...

Samma här. Eller jag började lyssna en gång, men när man lyssnar på jobbet och är koncentrerad på jobbet så blir det som bakgrundsmusik och jag vet inte varför men fick för mig hans röst va mycket mycket mörkare, typ Tindersticks. Men nu är den bara varm, mysig och behaglig och man blir aldrig trött hehe. Det är det dåliga med årslistor att man inte lyssna på allt ens det året så vill man trycka in dom senare :)

Har faktiskt inte hört hans nya. Hans solo-material är ju inte direkt Pavement-material. Men jag hade gått om jag vore dig för i Oslo spelade han flertalet Pavement-låtar. Zurich is stained, Box Elder, Shady Lane etc. Hans ljud/effektbox blev stulen efter spelninge så han var nog inte direkt glad (den han haft under hela Pavement-karriären) men tjuven lämnade tillbaka den några dagar senare. Ta nu en chansning och gå. Jag har inte glömt att du dissade Blonde Redhead så hårt i London!

J sa...

Review av Malkmus senaste.
Har egentligen bara hört hans först solo-skiva och Pig Lib och dom är bra. Lät kanske som det va dåligt innan, men det är det inte. Men lite svårt att leva upp till Slanted & Enchanted och Crooked Rain, Crooked Rain.

J sa...

http://www.pitchforkmedia.com/article/record_review/49042-real-emotional-trash